COSA Patterns
Co jsou to COSA Patterny
- Základní typizované stavební prvky EA modelu a architektonických výstupů podle COSA.
- Znovupoužitelné struktury s jasným účelem, způsobem vzniku a podobou prezentovaných informací.
- Vycházejí z TOGAF a Archimate standardů a přinášejí zásadní zjednodušení a formalizaci v rámci celého projektu.
- Cílem je vysoká efektivita práce architektů a jejich intenzivní a trvalé zapojení do dodávky projektu.
- Základ tvoří centrální sdílený architektonický model (Sparx EA repository) doplněný o automatizované a kolaborativní nástroje COSA.
- Vycházejí z konsolidovaného know-how nasbíraného za více než 20 let praxe na mnoha projektech
Struktura COSA Patternu
Část | Popis | Forma |
Účel | základní popis účelu, cílové skupiny, uvažovaných přínosů a známých omezení | Textový popis (Dokument) |
Metamodel | pouze elementy a jejich vazby uvedené (= zobrazené) v metamodelu jsou součástí importních a exportních postupů | Sparx EA diagram |
Dokumentace | jednotný výstup v podobě dokumentu obsahující diagram(y) a popisy uvedených elementů a vazeb | Sparx EA custom document template (master document) |
Tabulkový výstup | základní informace pokryté daným patternem v tabulkové podobě | Excel/CSV |
SQL script | definuje tabulkovou podobu výstupu | SQL script |
Hlavní COSA Patterny
Hlavní COSA Patterny základním nabízeným službám. Ne každá služba má ale vlastní pattern a naopak, pro úspěšné poskytování některých služeb je vhodné patterny kombinovat.
Pro specifické případy vznikají podle stejných postupů a pravidel patterny nové.
Základního postupu je doprovázen těmito průběžnými aktivitami:
- centralizace informací ve sdílené EA Repository ve struktuře jazyka ArchiMate
publikace informací - rozšíření získaných vstupů o doplňkové klasifikační atributy podle COSA
- průběžná kontrola kvality a konzistence modelu
Digitalizace a Transformace ICT
- Zjistíme a zpracujeme základní cíle, ale i omezení projektu. Odpovíme na otázku PROČ.
- Popíšeme, jak prostředí na začátku vypadá a kdo jsou hlavní zákazníci. ODKUD
- Navrhneme, jak by prostředí pro zákazníky mělo vypadat. Zatím bez ohledu technické otázky. KAM
- Zanalyzujeme detaily a přidáme návrh toho, jaké aplikace a jak budou tvořit řešení. JAK
- Poznáme tak rozsah projektu, který případně smysluplně rozdělíme na části a navrhneme řešitele. KDO
Rozdělení a sloučení společnosti
- Zjistíme a zpracujeme základní požadavky na cílové řešení, stanovíme jeho omezení. Odpovíme na otázku PROČ
- Popíšeme, jak prostředí na začátku vypadá – ať už jsou na začátku dvě společnosti, nebo jen jeda. ODKUD
- Navrhneme, jak by nakonec mělo prostředí pro zákazníky vypadat a jaké služby by se měly kde nabízet. KAM
- Zanalyzujeme detaily a přidáme návrh toho, jaké aplikace a jak budou tvořit řešení. Ať už bude na konci jedno, nebo dvě prostředí. JAK
- Poznáme tak rozsah projektu, který případně smysluplně rozdělíme na části a navrhneme řešitele. KDO
Výměna nebo náhrada klíčových systémů
Výměna nebo náhrada klíčových systémů
- Zjistíme a zpracujeme základní cíle, požadavky a omezení. PROČ
- Popíšeme, jak prostředí na začátku vypadá a komu a jaké služby poskytuje. ODKUD
- Identifikujeme, které služby bude třeba nahradit. Obchodně i technicky. KAM
- Detailně zanalyzujeme dopady a navrhneme, jaké systémy a v jakém pořadí je možné nahradit. JAK
- Určíme nutný rozsah projektu, který dále rozdělíme na logické části a navrhneme jejich řešitele. KDO a CO
Restart nepříznivě se vyvíjejícího projektu
- Provedeme posouzení stávajícího stavu.
- Identifikujeme neúplné nebo chybějící podklady.
- Určíme následný postup podle povahy projektu a zvolíme odpovídající pattern.
- Doplníme podklady a pomůžeme projekt znovu nastartovat.
Redukce aplikačního portfolia
- Zjistíme a zpracujeme základní cíle, požadavky a omezení. PROČ
- Popíšeme, jak prostředí vypadá a komu a jaké služby poskytuje. Obchodně i technicky. ODKUD
- Identifikujeme, které služby je možné nahradit nebo sloučit. KAM
- Detailně zanalyzujeme dopady a navrhneme, jak systémy redukovat. JAK
- Projekt rozdělíme na logické části a navrhneme jejich řešitele. KDO a CO
Podpora implementace DORA
NIS2 a Kybernetická bezpečnost
Nedostatky v GDPR
Přechod do cloud prostředí
Předpokladem je, že se v rámci přechodu do cloudového prostředí nemění business model a služby nabízené klientům. Jde tak pouze o technický úkol.