COSA Postup

Detail zpracování Digitalizačního patternu

Shrnutí

  • Zjistíme a zpracujeme základní cíle, ale i omezení projektu. Odpovíme na otázku PROČ
  • Popíšeme, jak prostředí na začátku vypadá a kdo jsou hlavním zákazníci. ODKUD
  • Navrhneme, jak by prostředí pro zákazníky mělo vypadat. Zatím bez ohledu na technické otázky. KAM
  • Zanalyzujeme detaily a přidáme návrh toho, jaké aplikace a jak budou tvořit řešení. JAK
  • Poznáme tak rozsah projektu, který případně smysluplně rozdělíme na části a navrhneme řešitele. KDO

Zpracování základní motivační strategie

Zjistíme a zpracujeme základní cíle, ale i omezení projektu.

Hlavní kroky jsou:

  1. identifikace cílů, kterých má být dosaženo, nebo ke kterým má projekt přispět,
  2. identifikace hlavních výstupů, principů, požadavků a známých omezení,
  3. posouzení výchozího stavu důležitých aspektů předmětné oblasti z pohledu zákazníka,
  4. výběr a návrh použití referenční architektury (tam, kde je to možné a vhodné, je při návrhu řešení přihlíženo k referenčním architekturám pro danou doménu).
Elementy pro zpracování základní motivační strategie​

Popis stávajícího stavu architektury (as-is, base line)

Popíšeme, jak prostředí na začátku vypadá a kdo jsou hlavním zákazníci. 

Hlavní kroky jsou:

  1. zajištění přehledu základních poskytovaných obchodních služeb,
  2. identifikace formy distribuce služeb zákazníkům (interním i externím),
  3. zpracování základní struktury organizace zákazníka a z pohledu přiřazení zodpovědnosti za služby jednotlivým rolím (oddělením apod.),
  4. zajištění přehledu aplikačních komponent a jimi poskytovaných (skupin) aplikačních služeb,
  5. identifikace technologických infrastrukturních prvků,
  6. mapování závislostí mezi obchodními, aplikačními a případně technologickými službami.

Elementy pro Popis stávajícího stavu architektury

Návrh cílové podoby produktů a služeb (nezávislé na aplikační realizaci)

Navrhneme, jak by prostředí pro zákazníky mělo vypadat. Zatím bez ohledu na technické otázky.

Hlavní kroky jsou:

  1. specifikace cílové podoby obchodních služeb,
  2. návrh cílové podoby produktů,
  3. identifikace potřebných schopností organizace, které jdou napříč produktovým členěním.

Zpracování detailní business analýzy podle execBPM metodiky

Zanalyzujeme detaily a později přidáme návrh toho, jaké aplikace a jak budou tvořit řešení.

Hlavní kroky jsou:

  1. zpracování analýzy podle execBPM, 
  2. identifikace integračních potřeb (short i long) procesů realizujících služby,
  3. definice logických aplikačních služeb pro jednotlivé business služby.

Návrh cílové podoby architektury (to-be)

Přidáme návrh toho, jaké aplikace a jak budou tvořit řešení. 

Hlavní kroky jsou:

  1. přiřazení existujících, nebo návrh nových aplikačních služeb pro jednotlivé integrační potřeby,
  2. identifikace nebo návrh nových aplikačních komponent poskytujících dané služby,
  3. určení typu aplikačních rozhraní,
  4. mapování obchodních služeb na aplikační

Elementy pro Návrh cílové podoby architektury (to-be)

Návrh cílové podoby technologického zajištění

Přidáme návrh toho, jak budou aplikace technicky zajištěny.

Hlavní kroky jsou:

  1. návrh odpovídající cílové podoby technologických infrastrukturních prvků,
  2. mapování aplikačních služeb na technické služby

Elementy pro Návrh cílové podoby technologického zajištění

Definice rozsahu projektu a plánování realizace změn v čase

Poznáme tak rozsah projektu, který případně smysluplně rozdělíme na části a navrhneme řešitele.

Hlavní kroky jsou:

  1. specifikace jednotlivých tranzic architektury s ohledem na průběžné dodávky business value zákazníkům,
  2. identifikace rozdílů mezi as-is a to-be na všech vrstvách architektury,
  3. příprava zajištění realizace v rámci programu/projektů, 
  4. vytvoření matice dodávky business values X aplikačních enablers.

Elementy pro Definice rozsahu projektu a plánování realizace změn v čase